PERSOANE INTERESATE

marți, 16 august 2011

Rationalism , subiectivism


Matematica este o limbă şi o ştiinţă.(Lucian Blaga)

"Lumea cifrelor si a formelor geometrice nu exista,este adevarat,in afara mintii care o creeaza; dar din momentul in care a fost creata  de savant, aceasta lume ii scapa, ascultand de legi proprii si care nu sta in puterea savantului de-a le modifica, astfel incat acest univers faurit de om se indentifica cu absolutul de care depinde omul insusi. Si aceasta dovedeste din plin, am spus dupa plecarea musafirilor nostri, cand m-am aflat numai cu Evelin, ca mintea este data omului de Dumnezeu , pentru ca  astfel omul sa-l poata cunoaste pe El, asa cum si inima ne este data pentru al iubi  pe Cel Atotputernic .Dar creierul Evelinei , este astfel facut incat a stiut sa rastalmaceasca pana si acest adevar , incapatanandu-se sa mearga pe drumul ei gresit .Il ascultase pe matematicianul X ...cu mare luare-aminte si putusem citi pe fata ei ca vorbele lui o tulburasera adanc . Dar chiar a doua zi dimineata mi-a spus : 
-Daca Dumnezeu mi-a dat putere sa judec , atunci judecata mea n-are nevoie sa tina seama de alte legi in afara de cele pe care i le-a impus Dumnezeu , creand-o astfel .
Un rationalist n-ar fi folosit alte cuvinte.
- In acest caz , nici nu mai este nevoie sa vorbim despre Dumnezeu .
- Poate ca ar fi mai bine asa, raspunde Eveline, si de atunci incolo sotia mea n-a mai rostit numele Domnului, ca si cum acest cuvant n-ar mai fi avut nici un sens pentru ea ."

Şcoala femeilor . Robert
Andre Gide

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu